MYYTÄVÄNÄ:

Saab 99 GLE Turbo Finlandia 1978 (Finlandia #9)

5D COMBI COUPE 99 GLE-L-SIM-PS/2670

Tämä on yksi niistä Uudenkaupungin keksinnöistä, joita ei myyntiesitteiden ym. saatavilla olevien dokumenttien mukaan ole koskaan tehtykään. Ostohetkellä oli toki tiedossa, että 1978-mallista Finlandiaa on tehty turbokoneella sentään kaksi kappaletta, tämä auto Enso Gutzeitin osto-osastolle (AKT-756), ja toinen Oulun kaupungille (OHA-999), molemmat mustia. Finkku päätyi takavuosina Jouko Isomäelle täydellisenä, mutta vaativana peltiprojektina. Jouko myi autoa muutamaan otteeseen eri medioissa, hänellä kun oli jo kansainvälisiä tapahtumiakin kiertänyt paljon parempikuntoinen, Erkolle uutena myyty Finlandia #8 GLE-tekniikalla. Aikamme Joukon kanssa kauppoja hierottuamme Enson Finkku päätyi kyhjöttämään meikäläisen tallissa, kaikkien 5-vuotisprojektien äidin statuksella. Oulun Turbofinkku on my¨s eräällä klubilaisella odottamassa kunnostusta.

Muuan klubitoveri saattoi syyskuussa 2007 tietoisuuteeni, että Pörssissä on tarjolla taas yksi 99 GLE Turbo Finlandia, siis kolmas sellainen. Värikin oli se kaikkein paras 5-ovisen tupliksen väri, eli antrasiitinharmaa Sk 02 b. Lisäksi auto oli Finlandia #3 (78-malliset Finkut on varustettu kojelaudan alareunaan, oikeaan päähän kiinnitetyllä järjestysnumerolaatalla), joten se saattoi hyvinkin olla ensimmäinen valmistettu Turbofinlandia. Rauhanomaisen tinkimisen jälkeen tehtiin kaupat, ja Enson Finkku sai luovuttaa tallipaikan paljon parempikuntoiselle veljelleen.

Luovuttaisin mielelläni Enson Finkun kohtuullisesta suojasummasta harrastajalle, joka laittaa sen alkuperäistä vastaavaan kuntoon Suomessa pidettävään kansainväliseen tapaamiseen kesällä 2011.

Hyvät puolet:

  • yksi harvinaisimmista Saabeista, tehty 3 kpl
  • alkuperäinen tekniikka, mukana seuraa kopio tehtaan lähetyslistasta "matching numbers"
  • lähes täydellinen pisteosia myöten
  • suorakylkinen, ehjän oloinen, ei ilmeisesti tölvitty
  • istuinsuojien alla alkuperäinen sisustus
  • mittarissa noin 228 000 km, mikä saattaa jopa pitää paikkansa
  • säilytetty Joukon ja minun aikana joko kuivassa suulissa tai lämpimässä tallissa
  • Huonot puolet:

  • Joukoa edeltävä omistaja oli säilyttänyt Finkkua maapohjaisessa ladossa, mikä myös näkyy erityisesti pohjan kunnossa
  • pohjat on tehty huonosti ainakin viimeisimmässä maalauksessa
  • kone pitää rumaa ääntä jo startatessa
  • vaihteiston kunnosta ei havaintoa, kun kone ei käy
  • kaikenlaisia lisämittari- ym. asennuksia
  • Finkun saattaminen ajokuntoon on hitsaus- ja maalaustaitoiselle masinistille kohtalaisen helppo nakki, ainakin verrattuna mobilistien ja amerikanautomiesten vielä 80-luvulla näyttelykuntoon laittamiin aihioihin. Raakakoriksi - hitsaten - maalaten - kone kuntoon - nippuun - vapuksi ajoon :) Vaihteisto voi olla hyvässä lykyssä vielä täysin käyttökelpoinen. Autan osien hankkimisessa tarvittaessa.

    Yhteydenotot sujuvat parhaiten puhelimitse numeroon 0400 333 344 kello 9-22. Kuvia saa pyydettäessä.

    Muuteltu viimeksi 18.10.2007