Saab 99 Turbo 4d "Police Special" 1980

4DSEDAN 99 GLS-SIM/2470

Tämä auto on sarjassamme talteenottohenkisiä heräteostoksia. Liikkuvalle Poliisille oli jo tullut muutamia 1977-mallisia esisarjan 99 Turboja (pikkukuva sivun vasemmassa alakulmassa). Hyvien kokemusten perusteella niitä tehtiin lisää. 4-ovisia 99 Turboja on LP:lle tehty joidenkin lähteiden mukaan 20 tai 30 kappaletta, toisten lähteiden mukaan niitä on ollut vain seitsemän yhtä aikaa ajossa. Väreinä on ollut ainakin keltaista ja antiloopinruskeaa. Auto on varusteiltaan muuten tavallinen GLs , mutta konepellin alla myllertää väkivahva B-turbokone. Ja tietysti asiaan kuuluu erikoissisustuspajan valmistama aito tekonahkainen takapenkki, millä istuen asiakkaan on mukava ottaa vastaan rangaistusvaatimus ankarien nuhteiden saattelemana.

Muuan klubitoveri oli tarjonnut tätä pitkään myytäväksi, ja loppujen lopuksi kesällä 2004 viranomaiset kiinnittivät huomionsa puun alla seisovaan Saabiin: paaliin tai piiloon. Hinta oli tässä vaiheessa järkevä, ja kun säilystyspaikkakin löytyi samalta seudulta (suurkiitokset Lasselle), kaupat syntyivät.

LP:n riveissä rekisteritunnuksella ANH-998 palvellut (myöhemmin MEP-806) 1980-mallinen 99 Turbo on ollut yksityiskäytössä tammikuusta 1984, koko ajan saman perheen jäsenillä. Erään tunnetun harrastetoverin sanoja käyttääkseni "helppo projekti, vapuksi ajoon". Korrosiitin puremaa on siis runsaanlaisesti, ja koneessa on vikaa kannessa tai kannentiivisteessä. Hakureissulla todettiin myös, että bensapumppu on tullut matkansa päähän, ja eettisten ohjeiden vastaisesti Saab joutui narun jatkoksi, veturina toki toinen Saab.

Vastapainoksi vaihteisto on korjattu hiljakkoin, ja kaikki oleelliset pisteosat ovat tallessa. Noin 30 km hinauksen aikana myös valot, jarrut ja ohjauslaite todettiin toimiviksi. Vapuksi ajoon.

Sittemmin on tullut hankittua toimiva bensapumppu ja joitakin varakansia (joista pari joutui jo venttiilien osalta riistetyksi kesäisenä käyttöpelinä palvelevan -78 99 Turbon kansiremontin yhteydessä). Yksi kokonainen moottorivaihteistoyhdistelmäkin on tallilla (kunto toistaiseksi tuntematon). Myös hyväkuntoiset konepelti ja takaluukku ovat varastossa Itä-Suomessa samanvärisestä hyväkorisesta 2d purkuautosta. Kesän 2006 autohistorialliseksi seikkailumatkaksi onkin suunnitelmissa yli 200 km taival nykyisestä säilytyspaikasta kotiseudulle omin voimin.


PA102814.JPG
PA102814.JPG
607.43 KB
PA102815.JPG
PA102815.JPG
607.31 KB
PA102816.JPG
PA102816.JPG
611.31 KB
PA102817.JPG
PA102817.JPG
616.32 KB
PA102818.JPG
PA102818.JPG
573.33 KB
PA102819.JPG
PA102819.JPG
620.56 KB
PA102820.JPG
PA102820.JPG
615.64 KB
PA102822.JPG
PA102822.JPG
613.14 KB
PA102824.JPG
PA102824.JPG
574.97 KB
PA102826.JPG
PA102826.JPG
607.53 KB
PA102827.JPG
PA102827.JPG
583.12 KB
PA102828.JPG
PA102828.JPG
624.67 KB
PA102829.JPG
PA102829.JPG
581.80 KB
PA102831.JPG
PA102831.JPG
608.51 KB
PA102832.JPG
PA102832.JPG
515.77 KB
PA102833.JPG
PA102833.JPG
615.35 KB
PA102834.JPG
PA102834.JPG
623.73 KB
PA102835.JPG
PA102835.JPG
611.61 KB
PA102837.JPG
PA102837.JPG
595.94 KB
PA102840.JPG
PA102840.JPG
546.92 KB
PA102841.JPG
PA102841.JPG
581.50 KB
PA102842.JPG
PA102842.JPG
582.86 KB
PA102843.JPG
PA102843.JPG
536.12 KB
PA102844.JPG
PA102844.JPG
549.92 KB
PA102848.JPG
PA102848.JPG
604.29 KB
PA102850.JPG
PA102850.JPG
510.92 KB
PA102851.JPG
PA102851.JPG
613.76 KB
PA102852.JPG
PA102852.JPG
611.24 KB

Kuvat © Lasse Peltola 2004


Kiitokset Lasselle myös hinauksesta ja kuivasta säilytystilasta.

muuteltu viimeksi 16.1.2006