Tämä auto on sarjassamme talteenottohenkisiä heräteostoksia. Liikkuvalle Poliisille oli jo tullut muutamia 1977-mallisia esisarjan 99 Turboja (pikkukuva sivun vasemmassa alakulmassa). Hyvien kokemusten perusteella niitä tehtiin lisää. 4-ovisia 99 Turboja on LP:lle tehty joidenkin lähteiden mukaan 20 tai 30 kappaletta, toisten lähteiden mukaan niitä on ollut vain seitsemän yhtä aikaa ajossa. Väreinä on ollut ainakin keltaista ja antiloopinruskeaa. Auto on varusteiltaan muuten tavallinen GLs , mutta konepellin alla myllertää väkivahva B-turbokone. Ja tietysti asiaan kuuluu erikoissisustuspajan valmistama aito tekonahkainen takapenkki, millä istuen asiakkaan on mukava ottaa vastaan rangaistusvaatimus ankarien nuhteiden saattelemana.
Muuan klubitoveri oli tarjonnut tätä pitkään myytäväksi, ja loppujen lopuksi kesällä 2004 viranomaiset kiinnittivät huomionsa puun alla seisovaan Saabiin: paaliin tai piiloon. Hinta oli tässä vaiheessa järkevä, ja kun säilystyspaikkakin löytyi samalta seudulta (suurkiitokset Lasselle), kaupat syntyivät.
LP:n riveissä rekisteritunnuksella ANH-998 palvellut (myöhemmin MEP-806) 1980-mallinen 99 Turbo on ollut yksityiskäytössä tammikuusta 1984, koko ajan saman perheen jäsenillä. Erään tunnetun harrastetoverin sanoja käyttääkseni "helppo projekti, vapuksi ajoon". Korrosiitin puremaa on siis runsaanlaisesti, ja koneessa on vikaa kannessa tai kannentiivisteessä. Hakureissulla todettiin myös, että bensapumppu on tullut matkansa päähän, ja eettisten ohjeiden vastaisesti Saab joutui narun jatkoksi, veturina toki toinen Saab.
Vastapainoksi vaihteisto on korjattu hiljakkoin, ja kaikki oleelliset pisteosat ovat tallessa. Noin 30 km hinauksen aikana myös valot, jarrut ja ohjauslaite todettiin toimiviksi. Vapuksi ajoon.
Sittemmin on tullut hankittua toimiva bensapumppu ja joitakin varakansia (joista pari joutui jo venttiilien osalta riistetyksi kesäisenä käyttöpelinä palvelevan -78 99 Turbon kansiremontin yhteydessä). Yksi kokonainen moottorivaihteistoyhdistelmäkin on tallilla (kunto toistaiseksi tuntematon). Myös hyväkuntoiset konepelti ja takaluukku ovat varastossa Itä-Suomessa samanvärisestä hyväkorisesta 2d purkuautosta. Kesän 2006 autohistorialliseksi seikkailumatkaksi onkin suunnitelmissa yli 200 km taival nykyisestä säilytyspaikasta kotiseudulle omin voimin.
Kuvat © Lasse Peltola 2004
Kiitokset Lasselle myös hinauksesta ja kuivasta säilytystilasta.
muuteltu viimeksi 16.1.2006