OH3TR Käy Facebook-sivullamme

Tampereen teekkarien radiokerho
PL 692
33101 Tampere
QRV 145,375 MHz
& 434,950 (-2,0) MHz
puh. 040 952 6701

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu

aaltoileva viiva

Uutta

PEPA-liitin +12V syötössä.

Yleistä

Tampereen teekkarien radiokerhon jäsenistöä on mukana vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa. VAPEPA on organisoitua vapaaehtoista auttamistoimintaa. Käytännössä näkyvin osa toimintaa on kadonneiden etsintä. Lisätietoa vapepasta löytyy VAPEPAn sivuilta sekä Suomen Radioamatööriliiton VAPEPA-sivuilta. VAPEPA:n Tampereen aluetoimikunnalla on myös omat sivunsa.

OH3TR oli myös aktiivisesti mukana SRAL:n Turvat 2003-harjoituksessa.

Radioamatöörit toimivat VAPEPAssa asiantuntijoina viestiverkkoa suunniteltaessa, kaluston vastaanotossa ja jakelussa, sekä viestittäjinä johtopaikalla ja partioiden mukana maastossa.

Radioamatöörikalusto on monessa tilanteessa tuiki tarpeellista. Tampereen alueella on pyritty käyttämään pääasiassa järjestöjen 68 MHz ja PEPA-VHF sekä radioamatöörien 2 m kalustoa VAPEPA-liikenteessä. 70 cm kalustoa käytetään lisäksi tarpeen mukaan. Ihannetilanne olisi se, että jokaisella radioamatöörillä olisi maastokelpoinen 2 m käsiradio ja autossa kiinteästi asennettuna hyvällä antennilla varustettu vähintään 25 W tehoinen 2 m radio.

Hälytysvarustus

Hälytysvarustus kannattaa pakata pääosin valmiiksi sopivaan reppuun vaatekaappiin odottamaan. Seuraavia tavaroita tarvitaan usein:

  • Säänmukainen vaatetus
  • Lämmintä lisävaatetta
  • Taskulamppu
  • 2m radio
  • Patterikotelo edelliseen
  • Varapattereita edellisiin
  • Kynä, yliviivaustussi, paperia
  • ....

PEPA-pakki on yksi ajatus siitä, mitä kaikkea pitäisi ottaa mukaan.

Hälypaikalla toiminta

Hälypaikalle tultaessa toimintakaava on seuraavanlainen:
1) Kirjaudu kirjautumispisteessä
2) Ilmoittaudu viestipäällikölle
3) Luovuta ylimääräinen kalusto ja kiinteän kaluston kalustokortit
4) Aloita pystyttämään 68MHz:n ja 2m:n tukiantenneja
5) Odota tehtävää
6) Operaation loppuessa muista kirjautua poistuneeksi!

aaltoileva viiva

Team OH3TR - Simply the Best

© OH3TR 1996-2017
Last updated: Saturday, 05-Nov-2011 20:25:01 EET